dinsdag 20 juni 2017

Zondag 18 juni 2017

Leon naar Villafranca Mazarife 21.7 km
Vroeg op en na een broodje met jam lopen. Het belooft een warme dag te worden. In de vroege ochtend ontmoeten de laatste feestgangers de eerste pelgrims. Ik loop via de Grand via de San Marco naar het prachtige San Marco plein naar de uitvalsweg van Leon.
8 km verder bij het eerstvolgende dorp Virgin del Camino vind ik bij de eerste koffiestop bekenden. Peter (Fransman die eigenlijk Pierre heet)  hij gaat verder langs de autoweg. Ik volg  enige tijd later de Duitse dames (Irmgard en Heidrun) de alternatieve mooiere weg die een paar kilometer langer is. Iets voor 12 uur kom ik in Villa de Mazarife waar de klokken luiden voor de mis met een heuse processie. Ik trek in bij Tio Pepe (ome Piet) op het Kerkplein. Ook hier weer bekenden. Hier ontmoet ik David de echtgenoot van Jennie die in deze hitte zijn eerste schreden op de Camino zet. Als ik vraag of hij getraind is bevestigt hij dat zijn laatste training 30 jaar geleden was en dat was hem aan te zien. Met Heidrun dineer ik terwijl Irmgard in de hitte doorgelopen is. Het verhaal gaat dat die middag en ziekenauto meerdere mensen die oververhit dan wel uitgedroogd waren oppikte. (Irmgard haalde het volgende dorp op 8 km zonder enige schaduw in de volle zon.)
Vrouwen dragen het beeld van de jonge Jezus en anderen dat van Maria


Bij elke hoek staat een Mariabeeld van Maria verschijningen bv Lourdes en Fatima waar extra gebeden wordt. Elke minuut gaat een vuurpijl omhoog die met een stevige knal in de lucht ontploft. De plaatselijke doedelzak band begeleidt het geheel muzikaal. Een behoorlijke happening voor een dorp met 450 inwoners.


Om 17.30 begint een groep van 8 danseressen en 3 dansers flamingo - achtige dansen uit te voeren. 

Onvermoeibaar blijft de groep in de grote hitte dansen. Deze feestelijke stemming met luide muziek blijft tot 22.30. Van op tijd slapen komt niks..... enerzijds door de harde muziek en anderzijds door de warmte op de slaapkamers.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten