woensdag 24 augustus 2016

Dinsdag 24 augustus naar postel de eerste etappe van de Via Monastica

Dag 12
Na een heerlijk ontbijt nam ik afscheid van Riet en Edith. Als afscheidskado kreeg ik een glazen druppel die 3 maanden ingestraald was door een groot kristal. !?!
Lieve dames hartelijk dank.
Met deze nieuwe energie liep ik langs de Kleine Beerse naar Duisel en Eersel. De beide dorpen zijn deel van de 8 heerlijkheden die alle ten zuiden van Eindhoven liggen en op -sel eindigen.
Door enig getelefoneer tijdens het lopen miste ik de afslag die mij door de Cartierheide zou voeren. Jammer met als voordeel dat de weg naar Postel die ik nam weliswaar iets saaier maar wel korter was. Het getelefoneer leverde geen gastverblijf in de abdij op (de witte paters waren op retraite! @$!&) maar wel  dat mijn vriend Jack Heeren bij de abdij kwam lunchen.  Dat laatste was leuk en gaf ons tijd wat bij te praten.
Gebrek aan onderdak noodzaakt me nog een 4 km extra te lopen na 2 abdijbiertjes. Na vele kilometers in warm weer eindelijk rust op de familiecamping in Mol.

Gelopen ca. 26 km totaal 209 km


De Via Monastica

Dit Belgische deel van de route naar Compostella is een middeleeuwse route die veel gebruikt werd. De route leidt via de Norbertijnenabdijen die traditioneel pelgrims gastvrij ontvangen.
De route gaat van Vessem NL naar Rocroi Fr. Daar sluit die aan op een route:  de Via Campaniences naar Vézelay. Vézelay is hèt knooppunt  van vele routes naar Compostella.
De route is 274 km lang, wordt kort en mooi genoemd met  goed begaanbare wegen en paden die de pelgrim zonder grote problemen naar Walonië en Frankrijk voert.
Dat hoop ik van harte dus.

1 opmerking:

  1. Precies 30 jaar geleden ben ik een week op retraite geweest in Postel. En raad eens met wie? Samen met Wim Deetman.
    En jij hebt daar een ontmoeting met Jack. Prachtig toch!

    BeantwoordenVerwijderen