zondag 11 juni 2017

Zaterdag 10 juni 2017

Atapuerca naar Tardajos 33 km

Vandaag belooft het warm te worden. Vroeg op pad dus. Ik begin met een klim naar de top van een heuvel, Spanjaarden zetten daar graag een kruis op heb ik gemerkt. Hier heb ik een zicht dat reikt tot Burgos maar voorlopig is alles nog gehuld in de ochtendmist.
In het eerste dorp is een cafetaria open. Het Ierse koppel, sommige mensen kom ik steeds weer tegen, komt net naar buiten. Voor het eerst is een compleet ontbijt mogelijk met banaan, sinaasappel, yoghurt, brood met gebakken ei en natuurlijk koffie.
De zaak vult zich met mensen die net na mij vertrokken. Ik loop rustig verder richting Burgos. Tussendoor nog een koffiestop waar ik met ijs mijn been koel. Ik kan nu zonder pijn lopen maar het wordt wel dikker van het vocht na een uur lopen.
 Burgos is een grote stad met een indrukwekkende kathedraal.
Kathedraal met bruidje
Midden in het centrum is de lokale pelgrimopvang waar zich al velen hebben verzameld. Juist als ik voorbij kom gaat de opvang open. Er is plaats voor over de 100 mensen en voor de deur staat een lange rij. 
Die massa mensen doet me besluiten door te lopen naar het volgende dorp. Wel 12 km extra.
Op de hoek bij een grote Mercador supermarkt zie ik Ben, George en Peter die gisteren al een dorp verder waren. Ook zij lopen Burgos weer uit. Ik koop wat etenswaar en ga in het park lunchen voor ik aan het laatste deel van de wandeling begin. Het is inmiddels half een en de zon brandt. De laatste 2.5 uur zijn heet met weinig beschutting als ik eenmaal buiten de stad ben. Tegelijk met een oude pelgrim uit Japan, 72 jaar, kom ik in een mooi hotel met een pelgrim opvang. En heerlijke luxe oase in deze hitte.
De grote afstand van vandaag had ik niet echt gepland maar het ging goed. Veel drinken en voldoende pauze, niet te snel gelopen en natuurlijk steeds mijn been tussentijds met water koelen. 
Vanavond eet ik met een man uit Braziliƫ, een jonge wijsneus uit Wenen en een gepensioneerd Amerikaans stel. De laatsten maken gebruik van de bagageservice: 's morgens worden de rugzakken opgehaald en naar het volgende hotel gebracht. Mochten ze dat achteraf toch te ver lopen vinden dan nemen ze een taxi. Zo kan het ook!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten