zaterdag 10 juni 2017

Vrijdag 9 juni 2017

Tosantos naar Atapuerca 26 km
Vandaag loopt de weg langzaam omhoog van 825 m tot 1162 m, daarna weer geleidelijk omlaag tot 961m dus goed te doen. Mooi wandelen over veldwegen. Voor het beloofde panorama was het te vroeg: ik liep nog in de wolken. Verder over een breed bospad met een klein diep dalletje tussendoor. Zo wandel ik naar San Juan de Ortega: een kerk met een café en doorgaans 18 inwoners. Het was nog te vroeg voor de herberg maar koffie en een broodje was natuurlijk ook prima. Daarna nog ruim 6 km naar Atapuerca door de bossen en velden. Nog steeds rustig lopen maar de heftige pijn in mijn scheenbeen lijkt duidelijk minder. Bij elke stop zit ik en koel ik mijn scheenbeen met een natte doek. Dat vermindert de zwelling en druk.
Atapuerca is de vindplaats van de eerste europeaan Homo antesessor, de voorganger van de homo sapiens en de neanderthalers​. We praten over 800 000 jaar geleden!
De herberg hier is prima en zij hebben een mooi plekje voor me. De was doe ik samen met een jonge dame uit Italië in de wasmachine en ik ga aan de overkant een lokaal biertje drinken.
s'Avonds eet ik in het enige hotel. Het was er zo druk dat alles vol was met eigen gasten en reserveringen; een Duits echtpaar dat ik eerder zag in Logroño op het plein van de kathedraal nodigt me uit bij hun tafel aan te schuiven. Super aardig en gezellig. Zij lopen steeds een etappe, nu een van 3 weken.
Mijn pijnstillers zijn op dus vanavond maar zonder. Kijken hoe dat morgen uitpakt.
Nieuwe kopen kan pas in de grote stad Burgos, Morgen op mijn route.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten