dinsdag 6 juni 2017

Maandag 5 juni 2017

Torres del Rio naar Navarette 32 km
Een kop koffie en een paar muesli repen  voor onderweg en lopen. Ik haal twee vroege dames in en dan loop ik lange tijd alleen.

Dat is meteen een mooi stuk op en neer door de heuvels. Na 11 km (ruim 2 uur) loop ik door Viana. Tegen beter weten in loop ik de eerste koffie tentjes voorbij omdat ik ze niet leuk vind. Voor ik het weet ben ik het plaatsje alweer uit, geen koffie of ontbijt dus. Gezeten op een muurtje pauzeer ik even en weer op weg. Tot Logroño, nog 10 km, geen koffie dus ook geen stop.
Inmiddels is de zon heerlijk gaan schijnen en zit ik eindelijk aan de koffie op het plein van de kathedraal met twee heerlijke tapas. Op de toren van de kathedraal nestelt een ooievaar. Ik geniet van een lange pauze want de route bevat na 20 km nog 11 km voor dat Navarette  komt.... Een groep bejaarden met rolstoelen, rollators of stevig aan de hand van een begeleider komt ook op het terras zitten, precies voor me. Koffie of een ander drankje, zonnecrème smeren en leuke jongens en meisjes voor de verzorging. Wat wil je nog meer?
Logroño, 148 000 inwoners, is een prachtige stad die laat zien dat de streek Rioja een van de rijkere streken is van Spanje. De stad uitlopen duurt lang, de buitenwijk gaat over in een groot park dat weer overgaat in een recreatiegebied bij een stuwmeer. Ook daar ga ik nog eens op een terrasje uitgebreid zitten.


Ik kijk hoe de zwanen met hun jongen hier de baas zijn. Het mannetje gaat agressief doen tegen de gasten. Dan komt er een man met broodkruimels voor de hele familie en lijkt idereen tevreden.
De laatste 5 km bevat nog een stevige klim en wandeling naar Navarette, een mooi plaatsje met een kleine binnenstad. Later vind ik op het centrale plein een bar met tapas, bier en later een pelgrimsdiner. Inmiddels komen steeds meer bekenden binnen druppelen. Die later mijn fles Rioja die bij het diner hoort( 2 glaasjes is normaal) mee komen opdrinken. Later bij het afrekenen moet ik 3.50€ bijbetalen omdat ik de fles heb opgemaakt. Waar vind je nog zoiets?
Tijd om terug te gaan naar de herberg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten