zaterdag 27 mei 2017

24-27 mei 2017

Woensdag 24 mei Mont de Marsan naar St. Sever 20 km
Donderdag 25 mei St. Sever naar Hagetmau 16 km
Vrijdag 26 mei Hagetmau naar Orthez 26.5 km
Zaterdag 27 mei Orthez naar Sauveterre deBéarn  22.8 km

Vier dagen die gemeenschappelijk hebben dat ze warm tot zeer warm zijn.
De warmte  is reden voor de juiste maatregelen: voldoende water en iets vroeger weg: op woensdag en donderdag om 7.00 en vrijdag om 6.00.
We lopen wat langzamer en pauzeren wat vaker. Een strategie waar niet iedereen even enthousiast over is, is de route inkorten waar mogelijk en zinvol. Bij regen en ontij heeft niemand moeite met de laatste oplossing om nattigheid, blubberpaden en andere zooi te vermijden; met hitte ligt dat anders merk ik.
Voor mij is het simpel: de pelgrimsweg is de route die loopt ongeacht wat anderen doen of wat in boekjes beschreven staat.
Op woensdag sneden we in het laatste stukje een volkomen overbodig raar hoekje af. Paulien liep dat stukje wel maar vond het niet de moeite waard.
De steile klim naar St Sever stond in stil contrast met de vlakke route die we liepen.


Mooi op tijd aangekomen: tijd voor een biertje en een goed onderkomen in de Gite bij het jacobijnen klooster. 's Avonds nog heerlijk op een terras lekker gegeten. Helemaal goed.
Donderdag was Hemelvaart, iets om rekening mee te houden zoals zal blijken. Ondanks de vroege hitte netjes de route gevolgd. Vanwege de korte route mooi op tijd in het dorp Hagetmau. We waren vroeg in de Gite maar Pierre was er al. Later meldde zich nog Patrice die kwartier maakte voor een bevriend koppel dat iets later kwam.
's Middags op zoek naar een drankje: bleek alles gesloten. Compleet niks open. Geen wonder dat het in Frankrijk niet zo goed loopt.....
Piet en ik gingen in de schaduw zitten bij het centrale pleintje waar alles langskomt, bijna niks, en Paulien deed een laatste poging. En zowaar vond zij een terrasje bij een basque relais, waar we een biertje kregen. 's Avonds zijn we daar gaan eten.
Veel vroeger dan 6.00 opstaan heeft geen zin: bij het vertrek is het dan nog donker en de bakker nog niet open.
Vrijdag vertrokken we vlot na een kop koffie. Snel de schoenen aan en weg.
Anderhalf uur later kwamen Pierre en Patrice ons inhalen bij onze eerste pauze. Iemand had de schoenen van Patrice gepakt en aan. Ik dus.....
Het bleek dat we dezelfde schoenen hebben met een klein kleurverschil. Verder identiek. Ze liepen prima.! We ruilden de schoenen weer terug. Patrice duidelijk tevreden en ik ook want de mijne waren nieuwer.
Verder zagen we ook in de verte de Pyreneeën. Prachtig met zonsopkomst.
Voor ons nog een kleine 100 km te gaan.
Even verderop zagen we Pierre koffie drinken bij een oud boerderijtje.

De bewoner, een oud mannetje dat er alleen woonde nodigde ons binnen voor de koffie. Een huis uit 1829 en sindsdien niet meer schoongemaakt... Goed dat Pierre en Patrice er waren want het Frans leek Chinees, ook voor hen moeilijk. Een leuke gastvrije ontvangst van een eenzame man,Jozeph, die zichtbaar genoot van het gezelschap.
Twee pauzes verder was het inmiddels bloedheet. Soms beschermd door de schaduw van de bomen, soms ook zwetend in de hete zon liepen we.
We troffen een half volle Gite met één plaats te kort voor ons vieren. We weken toen maar uit naar het Klooster van de nonnen, Clarissen.
Na de douche gauw een biertje op het terras. 's Avonds vroeg gaan eten. Alle pelgrims die we kenden zaten er plus een nieuwe uit Duistland. Het dreigende onweer rommelde flink maar regende elders uit. Op tijd naar bed.
Zaterdag. Paulien had de ontbijttafel al gedekt met de ontbijtspullen die we gisteren inkochten. Daarna via de bakker op weg. Er was nog hoge bewolking en het zou even duren voor de hitte kwam. Toch was iedereen voor de afkorting die ik voorstelde. De eerste 7 km over de rustige D23 ipv de route, winst 2 km.
Limousines op de D23

Bij de eerste pauze waren we weer op de route. Mooie wandeling door twee diepe dalen dus na dalen ook weer steil naar boven. Vermoeiend en na elke dal was ik volledig uitwringbaar.
De laatste afkorting was weer op de D23: volg de D23 en ik bespaar me 2.5 km. Het is inmiddels ruim 27 graden dus dat doe ik  want een pelgrim moet zuinig omgaan met zijn krachten. Mijn drie maten zijn echte lopers en kozen voor de route. Ruim een uur later zag ik ze in het dorp waar ik een biertje zat te drinken.
Sauveterre de Béarn



1 opmerking:

  1. Hoi Renee, met veel plezier heb ik je belevenissen de afgelopen weken gevolgd. Inmiddels heb ik een deel van de Camino Portugues gelopen, van Porto naar Santiago de Compostela en door naar Finistere bijna 400km. Een geweldige ervaring! Ik wens je nog veel plezier, Ultreia!

    BeantwoordenVerwijderen