donderdag 4 mei 2017

Donderdag 4 mei 2017

Een vroege start om 7.15 aan het ontbijt. Opruimen en wegwezen. We nemen afscheid van Isabel, die gaat morgen naar huis met de trein vanaf La Souterraine naar Parijs. Ik voel al direct dat het lopen beter gaat en zonder pijn is. Super! Paulien klaagde over lood in de benen en moeilijk vooruit komen. Bij het eerste hellinkje loop ik haar los en raak verloren..... Geen merktekens meer te zien en ik loop noord uit in plaats van ongeveer zuid. Op de kaart zoek ik de kortste route naar een bekende weg. Dat blijkt een pad tussen 2 weilanden met hoog nat gras. De etapperoute zou nog meer van die nattigheid brengen dus kies ik er voor de weg te volgen en de officiële route links te laten liggen tot over 7 km de route en weg elkaar weer kruisen. Op die manier kom ik niet in de geplande koffiestop Crozant. Dus wil ik Paulien appen dat de koffie wat mij betreft niet doorgaat. Maar er stond al een app van Paulien waarin zij mij aanraadde zonder haar door te lopen. Het gaat niet goed met haar en zij overweegt voor die dag in Crozant te stoppen. Das jammer, mijn maatje kwijt; ik hoop dat zij snel herstelt. Toevallig liep zij ook nog de Brabanders Piet en Ton tegen het lijf. Van wie ik via haar de groeten krijg. Leuk! Ik ga weer op weg en lopen gaat nog steeds goed. In La Chapelle Baloue kom ik Elaine tegen in haar café. Elaine is een Schotse die meer dan 10 jaar geleden voor Frankrijk koos boven Schotland. Het klimaat is er zachter, de dagen ook langer en nu is zij met een Fransman getrouwd. Ongeveer 10 jaar geleden liep zij van la chapelle Baloue naar Santiago op en neer! Nu is zij 60 en ziet er uit alsof ze het zo weer zou doen. Door haar loopervaring weet zij wat de pelgrim nodig heeft en begon haar café met slaapgelegenheid​. Deze pelgrim wilde slechts een grand café terwijl het lunchtijd was. Wel 3 keer vroeg ze me of ik wel genoeg geld had en of alles wel goed was met me. Ik voelde me die dag juist top maar dat leek bij haar nu niet over te komen. Uitgebreid stelde ik haar gerust dat met mij als OK was. Na een tweede koffie normaliseerde het gesprek. Toch maar weer op weg. Naar St. Germain Beaupré, de geplande stopplaats.
De kerk heeft een bijzonder torentje. Omdat het nog vroeg is en inmiddels mooi weer, besluit ik naar het vogend dorpje te lopen, een uur verder. Helaas daar was de Gite vol. Dus nog maar een uur verder en zo kwam ik in La Souterraine. Niet mijn doel en eigenlijk te ver. Niet lang gezocht en gauw een hotel genomen. En dan een heerlijk biertje! 32 km gelopen: moe en tevreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten