woensdag 31 mei 2017

Dinsdag 30 mei 2017

Vandaag een flinke uitdaging: 26 km lopen van St Jean Pied de Port naar Roncesvalles in Spanje. Daarvoor moet ik en alle anderen pelgrims over de berg Le Pouder van 1400 m hoog.
Het ontbijt stelde niet veel voor, een bakker die open was om 6.30 vonden we niet. Ik moet het doen met de reserve die ik nog heb. En half stokbroodje, wat kaas, jam en een banaan. Niet veel voor een inspannende dag als vandaag. Daarbij komt dat het heel licht regent. Ik loop met mijn nieuwe jasje. Na anderhalf uur lopen kom ik bij de enige koffiestop en ben ik doorweekt: buitenkant regen binnenkant zweet. Ik trek een droog t-shirt aan.
Het eerste stuk is het steilst, na 2.5 uur wordt het iets minder steil. Het blijft ruim 6 uur stijgen waarvan het laatste uur goed te doen is. Dan ben je op de Col de Lepoeder 1430 m hoog.

In mijn geval is het erg inspannend en weinig opwindend omdat het zicht varieert van 50 tot 150 m. We zien dus niets van de omgeving. Het moet er prachtig zijn maar dit is hopeloos niks. Er waait een koude natte wind over een kale top. In een hut heb ik wat bescherming en eet er de rest van mijn brood en wat kaas. Dan mijn nieuwe jasje weer aan en lopen. De anderhalf uur afdaling naar Roncesvalles is veruit het zwaarst. Mijn knieën en heupen,  vooral links, protesteren hevig.
De omgeving is nu veranderd; we lopen op de Spaanse kant door een prachtig bos.
Al die tijd loop ik geen moment alleen, er zijn steeds pelgrims, uit de hele wereld, sommige halen mij in, andere haal ik in. Steeds betrap ik me erop dat mijn tempo te hoog is.
Piet en Ton lopen als hazen, berggeiten liever gezegd en Paulien loopt dapper en gestaag steeds achter mij.
Om 14.00 kom ik in Roncesvalles waar een oud klooster is omgebouwd  tot pelgrimsopvang. Een goed georganiseerde opvang voor maximaal 240 mensen, volledig gerund door Nederlandse vrijwilligers.
Onvoorstelbaar hoe snel en efficiënt iedereen een plekje krijgt in deze mooie opvang.

Op elke etage zijn er twee gangen met 10 hokjes met 2 stapelbedden. Dus 80 per etage.
In mijn hok bezetten Paulien en ik de boven bedden.
Onderin ligt bij mij een oudere heer uit Tokyo, die enige woorden Engels spreekt en heel vriendelijk is. Het bed onder Paulien wordt heel laat bezet, kort voor het licht uitgaat 22.00, door een Spanjaard "die vreselijk naar drank rook".
Al die pelgrims krijgen een bed voor 12.00€, als ze willen voor 10.00€ een pelgrims diner en voor 3 of​ 5 € een ontbijt. Ik vond in de kelder een wasserette waar al mijn natte en stinkende was voor 3€ gewassen en gedroogd werd. Twee uur later werd de was op mijn bed gelegd. Super toch!
Een pelgrimsmenu


Na het diner liepen we nog de kerk in voor een mis en een zegening van alle pelgrims. Rooms-Katholiek gedoe in een overvolle kerk. Elk land waaruit pelgrims kwamen die vandaag aankwamen werd genoemd. Meer dan 40 landen en zeer divers, jong en oud, mannen en vrouwen en een echtpaar met een baby van 9 maanden uit Alaska.
Zoals gezegd om 22.00 ging het licht uit.
26 km gelopen, over een top van 1400m.

2 opmerkingen: