maandag 20 juni 2016

Lopen naar Santiago de Compostella

In 2011 bezocht ik met Coen de Witt en Bernard Prins tijdens onze zeilreis "Rondje Atlantic" met de Robeyne Santiago de Compostella. De ontmoeting met de pelgrims die aankwamen was indrukwekkend en de gedachte "daar moet ik eens naar toe wandelen" is blijven hangen. Dit najaar ga dat ik dan eens doen. Met vertrekdatum 18 augustus hoop ik tussen kerst en oudjaarsdag aan te komen.

In de voorbereiding lees ik me in met verhalen van de pelgrims die me voor gingen en wandel ik iets meer dan normaal met de hond. Een vraag die steeds weer terugkeert is: waarom doe je het.... Daar heb ik niet direct een duidelijk antwoord op. Een belangrijke reden om de wandeling nu te maken is dat ik me nu nog een kans geef dat het gaat lukken. De afstand is geen sinecure; zo'n 2500 km met weliswaar een redelijke conditie maar ook een lichte blessure (pijn) in de linker knie die de boel behoorlijk kan verstieren. Dankzij een goede podoloog Mw. B. de Kraaij-Verburg en haar zooltjes geef ik mijzelf een redelijke kans.

Afgelopen zondag had ik een brainwave hoe ik met Marijke de tocht een zekere verdieping kan geven met een leidend thema.

Ik loop naar Compostella voor Dionne.

Dionne is de dochter van Judith en Peter. Marijke en ik beschouwen ons Peter en Meter (oud katholiek gebruik voor toewijding en zorg) voor hun kinderen. Dionne, gediagnosticeerd met een verstandelijke beperking, weet heel goed wat ze wil binnen nu en vijf jaar: zelfstandig gaan wonen.
Onze zorgmaatschappij kent daarin steeds meer beperkingen (Wajong uitkeringen en pgb's zijn zelden meer toereikend) en zonder een duidelijke kapitaalsinjectie is een dergelijk doel nauwelijks nog realiseerbaar. Marijke en ik willen daar iets aan doen met een startkapitaal voor een eerste woning voor beschermd wonen, waar Dionne met maximaal 4 anderen kan gaan wonen. In 2017 zullen we daartoe een stichting oprichten met deze doelstelling, een bestuur en een mooie naam.
Die stichting met voldoende startkapitaal komt er. Steun en sponsoring zijn welkom en maken dat ons initiatief een breder draagvlak krijgt en kunnen mijn wandeling betekenisvoller maken.
Wie zich aangesproken voelt nodig ik uit mij te sponsoren voor een klein bedrag per kilometer.

Toezegging Bij 100km gelopen Bij 2500km gelopen
1 cent per km € 1,00 € 25,00
5 cent per km € 5,00 € 125,00
10 cent per km € 10,00€ 250,00
1 Euro per km € 100,00€ 2.500,00

Bedenk hierbij dat het gaat om een voorbeeld elke steun voor het goede doel is welkom. Belangrijk is de steun die het mij ook kan geven geeft op moeilijke momenten en zodat ik er extra voor ga om Santiago de Compostella te halen....

Dit blog informeert jullie over mijn belevenissen en de gerealiseerde afstand van mijn gewandel.
Mocht je het leuk vinden aan Dionne's doel bij te dragen mail me dan met je toezegging, bijvoorbeeld een bedragje per km.

Met sportieve groet Rene

Geen opmerkingen:

Een reactie posten